Koopkracht versus… Kooplust

We kunnen niet achterblijven. Iedereen jammert en jodelt over een dalende koopkracht, dus moet je er als marketeer ook een gefundeerde mening over hebben. Hawel, ik heb die : “Het is allemaal de schuld van de marketing-pipo’s”.

Er zijn namelijk 2 manieren om marketing bedrijven. Ofwel ga je als marketeer op zoek naar manieren om de bestaande consumentenbehoeften zo goed mogelijk te bevredigen, ofwel ga je als marketeer op zoek naar manieren om bij de consument nieuwe behoeften te creëren. Die laatste visie is naar mijn mening pervers, omdat vooral de ‘zwakkere’ groepen van de bevolking er met open ogen (en bijna lege portemonnee) intuinen.

Het probleem van een tijdelijke daling van de koopkracht wordt uiteindelijk  gecorrigeerd door het index-mechanisme. Het probleem van de stijging van de kooplust is echter véél omvangrijker…!

Eigenlijk weten we het allemaal : heel wat mensen leven al langer boven hun ‘stand’. Het succes van zogenaamde renteloze leningen is daar niet vreemd aan. Ski-reis op krediet, koelkast op krediet, flatscreen op krediet, meubels op krediet…  Bijna niemand durfde echter bekennen dat ze de eindjes eigenlijk niet meer aan elkaar wisten te knopen. Nu is daar plots een excuus op de proppen gekomen : stijgende energiekosten en voedselprijzen. En natuurlijk staan heel wat mensen nu te roepen dat dit de oorzaak is van de schuldenberg…

De grootste boosdoeners ? De grote ketens (zie Temptation Island)

Share