Het meest succesvolle marketing-apparaat ter wereld !

Wat is het meest succesvolle marketing-apparaat ter wereld ?

Het moet ondertussen zowat 22 jaar geleden zijn toen een marketingdocent deze vraag aan ons (een groep pas aangespoelde studenten) stelde. Er kwamen een aantal aarzelende antwoorden : Coca Cola ? Nike ? …

Ik zie nog steeds de triomfantelijke blik op het gezicht van de docent toen hij na een paar minuten het antwoord formuleerde : de  Kerk.

Dit voorbeeld zit nog steeds diep in mijn geheugen gegrift.

  1. Een sterk, herkenbaar en eenvoudig logo : een kruis
  2. De meest verkochte catalogus ter wereld : de bijbel
  3. Vertegenwoordigers over de hele wereld : de priesters
  4. Filialen in elk dorp, elke stad, en vanuit de verte herkenbaar : kerken met hoge torens
  5. Perfecte klantenbinding : wekelijkse zondagsmis

Wat is er in het Westen dan wel fout gelopen met de Kerk dat ze toch zoveel klanten heeft verloren, niettegenstaande een perfect marketingapparaat ? De organisatie (het Instituut) overheerste het organisme (wat er echt leefde bij de gelovigen). Haar klanten werden ontevreden. Er werd niet naar hen geluisterd. De catalogus werd letterlijk geïnterpreteerd, maar de geest verdween (niettegenstaande de boodschap van vrede en naastenliefde nochtans een zeer goede boodschap was).

We kunnen dan ook vooral uit dit voorbeeld leren : luister naar de behoeften van uw klant.

Share