After School Shopping Days

Is het u ook weer opgevallen ? Op het eind van elke schooltrimester krijgen de leerlingen uit het middelbaar onderwijs zomaar een aantal dagen vrij. Meestal hebben ze op maandag nog hun laatste examens, en daarna mogen ze beschikken tot donderdag of vrijdag… Gevolg : sommige jongens nestelen zich thuis achter hun spelconsole of televisie, anderen drinken zich lazarus in de jeugdcafés, maar vooral : horden meisjes trekken de stad in om te ‘shoppen’. Hier in Kortrijk zijn ze met honderden ! We kunnen tal van ethische vragen stellen bij dit fenomeen… Moet het onderwijs niet voor een permanente opvang zorgen ? Zouden de leerlingen niet zinvol ingezet kunnen worden bij maatschappelijk relevante taken ? Kan er niet ‘geklust’ worden op school…

Maar soit. Tegelijk komt ook de marketeer in mij naar boven. Wat doen handelaars met dit fenomeen? Zien ze de horde teenagers als storend ? Of spelen ze er op in? Wie slim is, past zijn etalage tijdelijk aan met producten die qua prijs en uitstraling aansluiten met deze doelgroep. Zorg dat ze zich welkom voelen, en probeer hun aandacht te kanaliseren. Vergeet niet dat teenagers de enige doelgroep zijn die zich van koopkracht, crisis, onzekerheid, enz… geen fluit aantrekken. Misschien een ideetje voor de toekomst : geef het trimestrieel terugkerend fenomeen een naam. Organiseer de AFTER SCHOOL SHOPPING DAYS, en zorg voor de juiste kanalen om dit concept te communiceren…

Share
Tags: