“Dat is marketing…”

 

Zondagavond naar de ‘De smaak van De Keyser’ gekeken? U was niet alleen. Deze serie haalt zo’n anderhalf miljoen kijkers per week. Goeie televisie. En goeie marketing.

Eén fragment trok natuurlijk mijn aandacht. Op een bepaald ogenblik onthult George (één van de hoofdpersonages) een bijzonder plan aan zijn dochter en een vriendin. Hij stelt vast dat de jenever van De Keyser slechts alom tegenwoordig is in een straal van 25 km rond de stokerij : het is ‘slechts’ een product van eigen streek. Daarom wil hij dezelfde jenever in verschillende andere grote steden uitbrengen, maar steeds met een aan die streek aangepast etiket. Zo krijgt elke regio de idee dat het om ‘hun’ jenever gaat, … maar eigenlijk drinken ze allemaal hetzelfde.

De kinderen kijken vol ongeloof… Kan dat wel ? En dan antwoordt George : “Natuurlijk. Dat is nu de nieuwste gewoonte in Amerika. Dat noemen ze MARKETING…” 

Wellicht dachten veel kijkers toen : “Foei George”.

Nochtans… George verkoopt eenzelfde product, eenzelfde kwaliteit, eenzelfde vakmanschap. De inhoud van de fles is prima, hij past alleen de verpakking aan, om een emotionele drempel (’t is van onze eigen streek) te verlagen. Doet George iets verkeerd ?

Mark a thing. Stof tot nadenken…

Share
Tags: