De consuMENS

’t Is één van mijn stokpaardjes : meer aandacht voor de mens binnen de marketing. Ik spreek dan ook niet graag over consumenten, maar eerder over consumensen. Laat u daarom niet te snel (mis)leiden door grote namen en voorbeelden van marketeers en ondernemers. Heel vaak halen zij hun bekendheid omdat ze actief zijn in multinationals. Het verschil tussen een multinational en de zaakvoerder van een KMO is dat die eerste zijn klanten niet kent (zijn werknemers ook niet trouwens…). Zij zijn dan ook sterk afhankelijk van marktonderzoeken, enquêtes, statistieken enz… En hoe betrouwbaar zijn die ???

Als zaakvoerder van een KMO kan u veel beter uw tijd investeren in het zoeken naar de ‘mens’ achter uw klant. Wat drijft hem ? Waarom koopt hij bij u ? Zoek niet alleen naar de rationele argumenten. Probeer uw klant vooral aan te voelen. Niet makkelijk, wel doeltreffend.

TIP : Wees niet bang om zomaar aan een klant zijn/haar mening te vragen. Uit zo’n gesprek krijgt u niet alleen interessante informatie, maar bovendien verhoogt u de betrokkenheid van die klant met uw zaak !

Share
Tags: ,