IKEA (en het ‘open-wallet’-concept)

Ik geef het toe : de communicatie van IKEA over de opening van hun nieuwe vestiging in Gent was zeer goed. IKEA is een fenomeen. Ze slagen er steeds opnieuw in om hun verhaal EENVOUDIG te vertellen, en zijn meesters in het beïnvloeden van het consumentengedrag. Zo hanteren zij reeds tientallen jaren het ‘open-wallet’-concept. Slim :

1. IKEA creëert een imago rond ‘betaalbaar design’. Dit imago wordt gekruid met termen als ecologisch en kwalitatief. Bovendien profileert IKEA zich bewust niet als een meubelzaak, maar eerder als een ‘woonwarenhuis‘. Je hoeft dan ook niet echt op zoek zijn naar een specifiek meubel (bed, kast, tafel,…) om een middagje door IKEA te dwalen. Iedereen is (lijkt) er welkom om zomaar wat te kuieren, koffie te drinken… Of niet ?

2. Natuurlijk wil IKEA dat (ook al heeft u niets nodig) u bij elk bezoek zoveel mogelijk geld over de toonbank gooit. Vandaar hun ‘OPEN WALLET’ filosofie. Bij het binnenkomen van hun winkel zal u steevast geconfronteerd worden met een zeer goedkoop leuk product. Dit bevestigt hun imago van ‘betaalbaar’, en bovendien stimuleert het de bezoeker metéén tot aankopen (voor die prijs kan ik dit toch niet laten liggen...). Dit is een cruciaal moment in het onderbewuste van de klant : u zet een eerste stap tot kopen ! Toevallig zal in de nabijheid van dit ‘weggeef-prijs-product’ steeds een winkeltas of karretje binnen handbereik staan. Voilà. U bent gewapend. U heeft onbewust uw portefeuille geopend (open wallet), en stapt ‘temptation island’ binnen.

3. We zullen het later nog wel eens hebben over de winkelroute en inkleding van IKEA, maar neem nu reeds van me aan : niets is toeval. Ik neem u nu echter metéén mee naar de kassa. Vaststelling : niettegenstaande het ‘betaalbare’ imago van IKEA, en het feit dat u misschien niet had gepland om veel te kopen, stelt u aan de kassa vast dat hun ‘open-wallet’-formule u ook deze keer een flinke duit heeft gekost. Aii…! Misschien gaat u nu naar huis met het idee dat IKEA toch duur is ?? Nee hoor. Ruik eens goed… Net na de kassa’s staan koffie, gebakjes, worstebroodjes, enz… aan zéér democratische prijzen. Et voila. Onbewust wordt uw imago over IKEA weer bijgesteld :  eigenlijk is het toch echt niet duur… (hm, hm)

Share