Klachten met een geurtje…

De grote ketens : ze zijn een onverbeterlijk “Consumenten-‘Temptation Island”. Alle verleidingstechnieken zijn er toegestaan. Ook geurmarketing neemt een steeds belangrijkere plaats in. Wist u dat Media Markt experimenteert met lavendelgeur in haar klachtenafdeling ? Op die manier wordt een ontevreden klant onbewust positief geprikkeld… Media Markt is hiermee trouwens niet aan haar proefstuk toe. In hun vestiging in Oostende zorgen ze voor discrete geurprikkels bij de afdeling hifi (blue-geur) en bij de huishoudapparaten (bloemen-geur).

Ook T-Mobile maakt gebruik van geurmarketing. In Duitsland geuren alle winkels naar aardbeien. Zo maken ze enerzijds een geurassociatie met hun huisstijl-kleur (donkerroze), en zorgt men voor een (alweer onbewuste) prikkel wanneer de klant de ochtend nadien aardbeienconfituur op zijn boterhammetje smeert.

U vindt dit alles wellicht overdreven. En toch… U kan er niet omheen dat bij een eerste kennismaking met een nieuwe locatie (winkel, woning, openbaar gebouw), ook u wellicht aandacht zal hebben voor de aanwezige geur. Het bepaalt mee uw eerste indruk…

En ? Hoe ruikt uw zaak ?

TIP : zorg voor bloemen in uw zaak. Tot dusver hebben alle onderzoeken aangetoond dat de geur van bloemen bijdraagt tot een positieve winkelervaring

snuffel, snuffel…

Share