Wie ben ik ?

De post van gisteren over de aanpassingen aan de website van De Nachtwacht zorgde voor héél  veel positieve en constructieve feedback. Dank voor alle ‘comments’. We zullen met een aantal suggesties zeker rekening houden.

Wat we meest is opgevallen, is echter de aandacht en onwennigheid voor de ‘achterliggende’ boodschap. Ter herinnering :

“Slaapspeciaalzaak De Nachtwacht richt zich tot de kwaliteitsbewuste en koopkrachtige klant, door een uniek en stijlvol aanbod van alle bedsystemen en beste merken, met grote aandacht voor deskunig advies en service, en tegen de beste prijs.”

Dit is een marketingblog, dus toch even verduidelijken : bovenstaande boodschap is geen slogan voor de buitenwereld. Het is de positionering die we vooral voor onszelf hebben uitgewerkt. Hoe willen wij dat de mensen over ons (De Nachtwacht) denken. Het is onze toetssteen, en essentieel bij elke briefing naar een reclame-agentschap, website-bouwer, enz… (Die boodschap zal u natuurlijk nergens letterlijk lezen in onze communicatie, onze brochure, onze website).

Ik merk dat weinig ondernemers of handelaars zo’n welafgelijnde omschrijving durven maken voor hun eigen zaak. En toch is het superbelangrijk.  Durven keuzes maken. Wie ben ik ? Wie zijn wij?

Er heerst nog vaak het idee : laat ons zoveel mogelijk mensen naar onze winkel lokken, en dan zien we wel aan wie we zullen verkopen. Ik hou er niet van. Communicatie moet eerlijk zijn. Communicatie mag filteren. De verwachtingen moeten ingevuld worden. Alleen zo heb je, en hou je, tevreden klanten.

In dit geval betekent dit dat een zeer groot publiek dat op zoek is naar een goedkoop bedje of matras, bij De Nachtwacht niet aan het goede adres is. We besparen hen dan beter de moeite en de ontgoocheling om toch binnen te stappen. Op die manier hebben wij meer tijd voor die (groeiende) groep mensen die wél bereid zijn te investeren in een goed bed. Die (terecht) veeleisende klant verdient ALLE aandacht, kwaliteit, service, en jawel : de beste prijs…

PS : misschien verwarrend dat ik vaak over ‘wij’ spreek als het eigenlijk over mijn klanten gaat… Voor alle duidelijkheid. Ook bij mijn andere klanten hanteer ik het principe van die duidelijke positionering. Trouwens : voor de lezers uit regio Gent die op zoek zijn naar een goed bed : dezelfe achterliggende gedachte zal u terugvinden bij De Slaapstede in Deinze (www.deslaapstede.be).

 

Share