Kiezen is verliezen ?

Kiezen is verliezen ? Niet in marketing. Wel integendeel.

soep1

Positioneren kan alleen door eenvoud. Dit betekent dat je keuzes MOET maken. Ik maak vaak mee in grote bedrijven, organisaties of overheden hoe grote ego’s er steeds opnieuw in slagen een sterk concept weten uit te hollen tot een communicatief misbaksel… Waarom ? Omdat ze niet kunnen kiezen. Ze willen een compromis vinden tussen de verschillende meningen en gevoeligheden. Die ‘grootste-gemene-deler’ is echter altijd waardeloos. Het is een onbeduidend ‘soepje’.

Durf dus kiezen. Ofwel serveer je tomatensoep, of kervelsoep, of preisoep, of vissoep, of courgettesoep, … en dan kan een klant zich daar iets bij voorstellen.  Ofwel maak je geen keuze, en kluts je een mix van tomaten, kervel, prei, vis en courgetten, en is het eindresultaat niets meer dan een niets-zeggende ‘soep’ (letterlijk en figuurlijk).

En ? Welke soep serveert u ?

Share