Crisis-broodje ?

broodje

Is het verstandig om (zoals recessie-marketeers aanraden) als bakker op de recessie in te spelen door een crisis-broodje aan te bieden ?

Ik denk van niet. In mijn vorige posts toonde ik reeds aan dat we de huidige crisis niet mogen vergelijken met de vorige. Onze marketing-antwoorden ook niet.

In tegenstelling tot de vorige crisissen, en ook tot de crisis in Amerika, is er bij ons vandaag nog GEEN daling van de koopkracht. Integendeel. Weinig mensen ‘voelen’ iets van de crisis, behalve de onrust die dagelijks via de media wordt gezaaid. En wat meer is : de consument raakt die onrust stilaan beu. Er speelt zich vandaag een zeer eigenaardig psychologisch proces af in het consumentengedrag. Allerhande barometers tonen aan dat het consumentenvertrouwen op een dieptepunt zit, maar ik heb niet de indruk dat die consument daarom ook spectaculair minder consumeert (zeker niet als ik de recente omzetcijfers hoor bij mijn klanten)…

Misschien moet ik bovenstaande stelling binnen een aantal maanden herzien, maar op basis van het consumentengedrag van vandaag  zou ik een bakker niet aanraden om een crisis-broodje in de rekken te leggen. De klant is het woord ‘crisis’ spuugzat. Een vertrouwensbroodje zou wellicht meer succes hebben… Misschien zelfs met een leuke ‘smiley’ in de korst gebakken… 🙂

Share