De ene recessie is de andere niet

Media, economisten, enz… hebben de mond vol over de crisis : de ergste sinds de jaren ’30. De mondiale economie sputtert. Macro-economisch hebben ze 100% gelijk. Wat we vandaag meemaken is ongezien.

Maar gelukkig is er sinds de jaren ’30 heel veel veranderd ! Zeker in Vlaanderen : onze economie is veel diverser, er zijn ongelooflijke sociale vangnetten opgebouwd, de werkloosheid is (was?) historisch laag, en de koopkracht groot (onlangs weer een stijging met 2 %). Naar mijn mening is de huidige crisis dan ook voor een groot stuk een psychologische crisis, ten gevolge van de financiële crisis en de economische correcties die daarop volgden (jarenlang kunstmatig in stand houden van industrieën zonder toekomst).

Of mijn analyse de juiste is, garandeer ik zeker niet (ik ben geen economist). Ik wil u alleen maar aantonen dat we de context van de huidige crisis niet mogen vergelijken met die van de jaren ’30 en de jaren ’70. Toen was er amper kooopkracht. Vandaag (nog) wel. Bovendien zijn de oorzaken van de recessie dan wel mondiaal, maar zal de aanpak ervan lokaal moeten gebeuren. De marketing en communicatie-tools die wij nodig hebben, zullen anders moeten zijn dan die in de Verenigde Staten. Wees dus voorzichtig dat u niet het verkeerde marketingrecept knipt/plakt.

Is het dus wel zo verstandig om (zoals recessie-marketeers beweren) nu als bakker een ‘crisis-broodje’ aan te bieden ?

morgen meer…

Share