De juiste prijs

de-juiste-prijs

Een belangrijke vraag in recessie-tijd is : Hoe bepaal ik de verkoopprijs van een product/dienst ?

Heel wat ondernemers nemen hiervoor als basis een voorafbepaalde vaste winstmarge die ze nodig hebben om hun zaak gezond te houden. Deze tellen ze op bij de kostprijs en dit vormt dan ook de basis voor een gefundeerde verkoopprijs. M.a.w. : de verkoopprijs wordt bepaald vanuit de eigen organisatie. Dit lijkt logisch én veilig. Maar eigenlijk is het verkeerd…

Niet u bepaalt de verkoopprijs. Wel de klant (de markt).

De juiste vraag die u dan ook moet stellen is : hoeveel is ‘de klant’ bereid te betalen voor mijn product/dienst?

Trouwens, wat is het voordeel van een product met een gezonde marge, wanneer u er te weinig omzet mee genereerd ? Of hoe spijtig is het niet wanneer u een product aanbiedt met uw ‘gezonde marge’, wanneer de klant eigenlijk bereid is om er meer voor te betalen ? Hoe geloofwaardig is een product waarmee u claimt ‘beter’ te zijn dan de concurrentie, maar dat een prijskaartje heeft dat gelijk is aan, of goedkoper is dan uw concurrent, omdat uw ‘gezonde’ marge dat toe staat ?

Luister dus niet alleen naar uw boekhouder wanneer u de prijssetting bepaalt, maar ga op marktonderzoek. Pas uw prijs en assortiment aan, aan de behoeften van de klant. Is de prijs te laag, overweeg dan dit product uit uw aanbod te schrappen, of (indien een referentieproduct) met een lagere marge te verkopen. Laat de markt het toe om uw product met een hogere winstmarge te verkopen ?  Doe dat dan, en investeer een deel van die marge aan marketing en promotie zodat u uw marktpositie kan versterken.

M.a.w. : 6 is niet alleen de som van 3 + 3 …

Share