Lang leve de KMO

Bericht door op apr 1, 2009 in Economie, Marketing, Reclame | Geen reacties

Zondagavond was er een item in Het Journaal over de crisis in Japan. De consumptie kreeg ook daar een gevoelige tik. Men interviewde een Vlaamse ondernemer die er pralines verkocht, … niet meteen een levensnoodzakelijk product. Toch was zijn omzet niet gedaald. Waarom ? Hij had zijn aanbod aangepast. Het gemiddeld bestedingsbedrag per klant was misschien wel lager, maar door zijn aanpak had hij meer klanten in zijn winkels gekregen…

Ik vermoed (dat heeft hij niet gezegd), dat zijn winst momenteel wel wat lager zal liggen (meer inspanningen voor eenzelfde omzet), maar de kans is groot dat hij na de economische dip, zijn omzet (en winst) zal zien groeien. Als hij er in slaagt de nieuwe klanten te behouden tenminste. M.a.w. : deze ondernemer ‘ondergaat’ de crisis niet, hij ‘onderneemt’. En zo hoort het ook.

kmo

Grote bedrijven hebben het daar veel moeilijker mee. Hun aandeelhouders beschikken alleen maar over koude  ’cijfers’ en resultaten, waarop ze hun vertrouwen al dan niet kunnen bevestigen. Ze verwachten van een CEO dan ook vooral dat die ingrijpt door de kosten te verlagen (minder personeel, minder reclame, enz…). Zaakvoerders van een gezonde KMO kunnen makkelijker vrede nemen met een tijdelijke daling van hun winst. De lange termijn primeert.

U wist dit natuurlijk al langer… Maar blijkbaar hebben de media daar nog steeds geen oren naar…

Lang leve de KMO !

Leave a Reply