Susan Boyle

 susan-boyle

Ik heb dus toch gekeken. Ik  kon wel niet anders. Blijkbaar zagen al meer dan 100 miljoen mensen het filmpje van de fabelachtige Susan Boyle die uit het niets haar nachtegalenstem laat horen tijdens één of andere X-factor televisieshow.

Zonder afbreuk te willen doen aan de mooie stem van die vrouw, maar ik walg van de manier waarop deze hype in scène is gezet. Erger nog  is dat zoveel mensen daar ook blindelings inlopen. Sociologen en psychologen zullen deze hedendaagse kuddementaliteit wel haarfijn kunnen verklaren.

Geef toe : mocht Susan Boyle zonder verdere introductie haar lied hebben gebracht op de radio, zou u het wellicht nooit opmerken. Mooi liedje. Punt. Dertien in een dozijn.

Maar nee. De televisiemakers wisten zeer goed dat ze hier een sterk verhaal hadden. Het klassieke verhaal van het naïeve en lelijke eendje. Susan Boyle heeft het uiterlijk van een ‘looser’. Ietwat wereldvreemd. Maar ze heeft wel een zeer goede stem. De montage van de televisie-uitzending is subliem. Er is geknipt en geplakt dat het een lieve lust is. De reacties, emoties en gezichtsuitdrukkingen zijn zorgvuldig geselecteerd uit vele opnames (ook van andere kandidaten). Alles in functie van het sprookje. En het werkt. Bijna altijd. De kijker kickt er op. Zeker in recessie-tijd is het verhaal van Susan een opsteker. De illusie van de hoop, voor iedereen.

Het vervolg is al even voorspelbaar. Eénmaal het Susan Boyle-sprookje door de media tot een hoogtepunt is gebracht, en de aandacht dreigt te verslappen, zal diezelfde Susan afgekraakt en vernederd worden. Ook daar kickt de kijker op. Tja… het mens-dom.

Wat kunnen we leren uit deze hype? Het is een triest voorbeeld van de kracht van marketing en communicatie. De consument heeft nood aan een verhaal. Niet alleen de kwaliteiten van uw product zijn belangrijk. Even belangrijk is het verhaal achter uw product. Hoe is het ontstaan ? Waar wordt het toegepast ? Zijn er leuke anekdotes aan verbonden ?

PS : u verwacht hier wellicht een link naar het Susan Boyle op You Tube ? Ik vertik het. Ik gun de makers van het filmpje niet nog meer kijkers. Zoek het zelf maar uit…

Share