Geurtje…

geurtjes

Ik had het eerder al over de sterke opkomst van geurmarketing. Vorig weekend kon u in De Standaard hierover een leerrijk artikel vinden met als titel “Ruik de roes“. Ik haal er aantal concrete ‘geurtjes’ uit :

In horecazaken :

  • sinaasappelgeur : ideaal voor discotheken. Mensen zijn uitgelatener, blijven langer plakken, en consumeren dus meer.
  • pepermuntgeur : goed voor de sfeer, maar stimuleert het consumeergedrag minder
  • zoute zeelucht : minder gezellig, maar zet vlugger aan tot het drinken van een biertje
  • branden haardvuur : brengt u in de juiste stemming om een biertje te drinken (wordt gebruikt door Heineken)

In openbare ruimtes :

  • vanillegeur : kalmeert mensen (wordt gebruikt in metrostations in Parijs en Amsterdam)
  • dennengeur : zorgt voor een ontspannen, minder agressief gevoel
  • citrus– en citroengeur : roept netheid en reinheid op (wordt op bussen, trams en treinen gebruikt)

In de verkoop :

  • appeltaartgeur : wordt door immomakelaars gebruikt bij rondleiding in huizen. Appeltaart geeft een gevoel van huiselijkheid.
  • bloemengeur : werkt zowiezo (een test van Nike toonde aan dat de verkoop verdubbelde wanneer een bloemengeur in de winkel verspreid werd)
  • geur van versgebakken brood : zeer succesvol in supermarkten (daarom plaatst men er de broodovens)
  • zwarte peper-geur : maakt mensen alert en laat ze sneller aankoopbeslissingen nemen.

Zelf heb ik geurmarketing nog maar onlangs voor het eerst toegepast bij een klant. Het is nog te vroeg om daar conclusies uit te trekken, maar ik hou u vanzelfsprekend op de hoogte. Toch al deze waarschuwing : geurmarketing moet subtiel worden toegepast. Onlangs bracht ik een bezoek aan de nieuwe Ikea vestiging in Gent, en werd er bijna onwel van de overvloedige vannille-geur… Niet doen !

Share