Pingelen

De voorbije dagen trokken 2 berichten mijn aandacht.

1. Een onderzoek in Nederland toont aan dat de consument alle crisis-berichtgeving beu is. Ze wijzen vooral met de boze vinger naar de media, die te snel, te overvloedig en te éénzijdig over de recessie heeft gecommuniceerd. Blijkbaar besteedt ook de Nederlandse pers te weinig aandacht aan positieve economische berichtgeving.

pingelen

2. Een onderzoek van het OIVO in Vlaanderen toont aan dat de consument steeds meer ‘Zuiderse’ gewoontes aanneemt, en gedreven hengelt naar kortingen. Vraag is natuurlijk hoe u hier als handelaar op moet/kan reageren. Net nu u uw marge zo hard nodig heeft, komt ze onder druk te staan. Zal u zich ook ‘Zuiders’ aanpassen, en uw startprijs verhogen, om nadien tegemoet te komen aan de pingelbehoefte van uw klanten ?? Niet doen !  Ook al betekent dit dat u tijdelijk hier en daar met minder marge vrede zal moeten nemen, probeer uw correcte en eerlijke prijs te argumenteren. Geef je wel korting, probeer deze dan mee te onderhandelen (geven en nemen). Vraag bijvoorbeeld iets in ruil, zoals een getuigenis van uw ‘tevreden’ klant op uw website, of de gunst om eventueel een fotoreportage te mogen maken bij die klant. Ook al doet u dit nadien wellicht nooit, toch voelt de klant zich  gevleid (binding), en bovendien hebt u uw korting niet zomaar weggegeven…

Share