Troef 2 : VRIENDELIJKHEID

Eigenaardig, maar de meest doeltreffende verkoopstroef is tegelijk de goedkoopste. Namelijk : vriendelijkheid,  beleefdheid.

En toch wordt er nog dagelijks tegen gezondigd. De impact van een vriendelijke glimlach bij het verwelkomen van een klant is niet te becijferen. Soms zegt men wel eens  ‘Zien gapen (geeuwen), doet gapen’. Dit klopt. Het wordt door de neurofysiologen verklaard vanuit de aanwezigheid van spiegelneuronen in onze hersenen. Zo ook met vriendelijkheid.

Stel u voor dat u door een straat loopt waar iedereen een gelukkige glimlach op het gezicht heeft, dan zal u zich ook gelukkiger voelen. Ook omgekeerd : indien iedereen met een zuur gezicht rondloopt, zal u ook al vlug de stemming verliezen. We willen dat een klant zich ‘goed’ voelt in onze zaak…? Dan geeft u maar best (zonder overdrijven) het goede voorbeeld. Een glimlach is een zeer belangrijke vorm van non-verbale communicatie.

spiegelneuronen

Onderschat de invloed van die non-verbale communicatie niet. Zo had ik deze week een dertigtal  leerlingen (18-jarigen) op bezoek die  kennis mochten maken met de aspecten van ‘ondernemen en marketing’. Tussen de vele heel aandachtige leerlingen zat 1 jongeman die blijkbaar liever languit lag te dutten, en dit ook niet onder stoelen of banken stak. Tot mijn grote ergernis. Eigenlijk heeft die jongeman zonder het te beseffen, en zonder ook maar één woord te zeggen, heel veel gecommuniceerd, namelijk :

  • ik ben moe, laat me gerust
  • het interesseert me geen bal wat die vent vooraan uitkraamt
  • ik ben een ‘luierik’, en daar ben ik fier op

Spijtig voor die jongeman, maar als hij zich niet herpakt, is hij een vogel voor de kat. Geen enkele ondernemer neemt iemand met zo’n houding in dienst.

Ik zou eenzelfde voorbeeld van non-verbale communicatie kunnen geven bij winkelverkoopsters die een klant straal negeren omdat ze liever samen keuvelen en giechelen over hun avonturen van het voorbije weekend. Ook zij zeggen eigenlijk tegen die klant : ‘u interesseert mij momenteel niet, laat ons gerust’… Spijtig genoeg gebeurt dit nog veel te vaak. Hoe kan marketing en reclame dan ooit renderen ???

Maandag, troef 3 : EERLIJKHEID

Share