Troef 4 : RESPECT

Ik vroeg ooit aan de verkoopploeg van een elektro-zaak of het voor hen een verschil maakte of een man of een vrouw informatie kwam vragen over een televisietoestel. “Ge moogt gerust zijn”, was het antwoord. “Als het een vrouw is, proberen we het gesprek zo snel mogelijk af te ronden en geven we ze een paar boekskes,want ze komt nadien toch terug met haar man…”

Dergelijke reactie is misschien begrijpelijk… maar ze is fout. Doe-het-zelf zaken (tot voor kort waren dit mannenbastions) hebben dit al een tijdje begrepen. Brico-Planit was hierin trendsetter, maar werd al snel gevolgd door Gamma. Vrouwen worden niet alleen mondiger, ze worden ook steeds handiger en onafhankelijker, en nemen steeds meer klusjes over van de afwezige man. Soms uit overtuiging (zolang mogelijk single blijven), soms uit noodzaak (na een scheiding). Hoedanook : ze beslissen zelfstandig.

Wees dan ook voorzichtig met het inschatten van een klant op basis van uiterlijkheden en clichés als :

  • vrouwen kennen niets van technologie
  • senioren zijn niet mee met hun tijd
  • iemand met een aftandse jeans en sloefkes is niet koopkrachtig
  • enz…

Behandel elke klant met respect !

Share