Troef 5 : LUISTEREN

luisteren

Ja ja, ‘k weet het. Elke zichzelf respecterende verkoper vindt dat hij naar zijn klanten luistert. Maar de manier waarop geluisterd wordt is vaak zeer verschillend. Het lijkt wel of de klant in een winkelketen er reeds vooraf vrede mee heeft genomen dat de verkoper niet veel tijd aan hem zal besteden. Wanneer hij echter naar de zelfstandige handelaar stapt, verwacht hij precies het tegenovergestelde. Hier moet de verkoper echt tijd voor hem maken, … en luisteren. Goed zo, want dan krijgt u de kans om te ontdekken wat de échte behoefte is van die klant. Slaag je er in om die behoefte te bevredigen, dan creëer je een tevreden klant. Een trouwe klant. En die zorgen voor uw mond-aan-mond reclame.

TIP : durf ook naar uw klant te luisteren NA de verkoop. Bij duurdere producten wordt het meestal zeer gewaardeerd wanneer u als verkoper na enkele weken nog even polst naar de tevredenheid. Dit kan telefonisch, per mail, of per brief, naargelang de klant. Zo maakt u echt het verschil !

Share