colruyt_laagste_prijzen_

Een recent onderzoek in opdracht van Het Nieuwsblad toont aan dat Colruyt de populairste supermarkt is in Vlaanderen. Vanwaar dit succes ?

Eenvoud. Colruyt is het perfecte voorbeeld van de kracht van eenvoud. Reeds jaren houden ze vast aan een sterke, eenvoudige boodschap : we zijn de goedkoopste. Deze boodschap versterken ze met een eenvoudig verhaal : de rode prijzen, waarbij tachtig medewerkers op zoek gaan naar de prijzen van de concurrentie. Ook de consument kan aan deze zoektocht deelnemen, en goedkopere prijzen doorbellen (=betrokkenheid én geloofwaardigheid). De huisstijl is nagenoeg nooit veranderd. Waar in Vlaanderen je ook een Colruyt binnenstapt, het gevoel blijft hetzelfde. Zelfs de geur, het licht, de kassa’s, enz…

Het wordt een zeer grote uitdaging voor alle andere supermarktketens om Colruyt van zijn voetstuk te halen. De fundamenten zijn ijzersterk. Colruyt kan zijn eigen koers blijven varen en die hier en daar optimaliseren door bijvoorbeeld klantentrouw nog meer te belonen.

Als marketeer en aanhanger van de ‘kracht van de eenvoud’ kan ik alleen maar mijn grootste bewondering uitspreken voor wat Colruyt presteert.

Share