Internet : daar zit muziek in

Ik zag gisterenavond een leerrijke Panorama-uitzending over de problemen in de huidige muziek-industrie. Zoals u weet, hebben heel wat platenmaatschappijen het ook vandaag nog heel moeilijk om zich aan te passen aan de huidige internetgeneratie, en de download-cultuur. Opvallend was ook de oorspronkelijke houding en tegenreactie van deze platenmaatschappijen, die lange tijd waanden dat zij alleen mochten beslissen over wat ‘succesvol’ kon zijn.  Het internet bracht daar verandering. De klassieke ‘vraag & aanbod’ -regel kreeg door het wereld-wijde-web een nieuw evenwicht.

Ondertussen past de muziekindustrie zich (noodgedwongen) aan, en zien het web niet langer als een bedreiding, maar als een manier om de relatie tussen de muzikant en zijn (potentiële) fans te versterken. Noodgedwongen passen ze hun marketing-mix aan. En dat is wat ondernemers moeten doen : hun website niet langer als een dynamisch visitekaartje zien, maar het internet in zijn geheel gebruiken als een fundamentele peiler van de communicatie-mix. Daar zit muziek in !

Share