opMERKelijk

Een sterk MERK creëren is geen makkelijke opgave. Het vergt jarenlange investeringen in marketing en communicatie om uw uniek product om te bouwen tot een sterk merk. Toch moet er steeds een gezond evenwicht blijven tussen de aandacht voor het product zelf, en de marketing.

Toyota timmerde jarenlang aan een sterk kwaliteits-imago. Met succes. Toen Toyota het marktpotentieel van de ‘groene, energiezuinige auto’s ontdekte, ging plots alle aandacht en middelen daar naar toe. Maar… ze verwaarloosden hierbij hun oorspronkelijke drang naar kwaliteit. Dit blijkt een zeer dure vergissing te zijn…

Vandaag liggen een aantal toonaangevende modemerken onder vuur. Chinese inspecteurs ontdekten massaal veel fouten bij dure designerkledij van ronkende merken als Dolce & Gabbana, Hugo Boss, Hermes en Versace. Hierdoor zouden de creaties zelfs aandoeningen als uitslag, oogirritatie, allergieën, ademhalingsproblemen en zelfs kanker kunnen veroorzaken. Oorzaak zou ondermeer te vinden zijn bij het gebruik van goedkope kleurstoffen en materialen. Niet alleen zijn deze minder kleurvast, bovendien zelfs ongezond. Wellicht moeten we dergelijke berichtgeving met een korreltje zout nemen, maar toch blijkt ook hier dat de producenten volop vertrouwen in de kracht van hun merk, en de marketingmachine, zonder voldoende te waken over de kwaliteit van hun producten. Oppassen !!

Share