Pasen (1)

Het kan u misschien verwonderen, maar elk jaar probeer ik de Paasperiode zo bewust mogelijk tot mij door te laten dringen. Heeft dit iets met marketing te maken? Toch wel. U hoeft niet gelovig te zijn om te beseffen dat ook onze huidige cultuur (en dus markt) doorkruist is met christelijke waarden, normen en gewoonten.  U zou ervan versteld staan hoe vaak we (onbewust) beslissingen nemen, gebaseerd op onze christelijke achtergrond. Zowel als consument als ondernemer. Wil je dit denkproces doorgronden, dan moet je ook achteruit durven kijken.

bach-marketing

Zo ging ik zondag luisteren naar de Mattheus Passie van Bach. Ik kan het iedereen aanraden. Bach neemt je op een sublieme wijze mee naar de kern van het Christendom. Toevallig de bakermat van onze beschaving. Bach brengt dit verhaal op een meesterlijke manier, en was een marketeer-avant-la-lettre. Wist u bijvoorbeeld dat de Matheus Passie niet alleen inhoudelijk, maar ook vormelijk ‘het kruis’ als centraal thema heeft ? Bach zorgde ervoor dat het eerste deel van zijn meesterwerk korter is dan het tweede deel. Het eerste deel brengt de horizontale dimensie (Jezus en de mensen om hem heen), het tweede deel symboliseert de verticale (goddelijke) dimensie.

Bach kreeg ondertussen al heel wat concurrentie : Van Martin Scorsesi (The Last Temptation of Jesus Christ) tot Mel Gibson (The Passoion of the Christ). Maar daar waar de versie van Bach na bijna 300 jaar (1727) nog steeds wereldwijd duizenden bezoekers trekt, vrees ik dat beide films al heel wat van hun glorie verloren hebben…

Share