Misschien vond u mijn vorige ‘post’ over de link tussen christendom en marketing ver gezocht ? Toch niet. Toen ik maandag een gastcollege gaf aan studenten van de Howest, stelde ik hen o.a. de vraag wat ooit de sterkste marketingorganisatie ter wereld is geweest ? U kent het antwoord… De Kerk.
Geen enkele organisatie kende zo’n perfecte marketingmix als de Kerk :
- Een sterk verhaal (luister toch maar eens aandacht naar de Mattheus Passie 🙂
- Een eenvoudig en herkenbaar logo met duidelijke link naar het verhaal (kruis)
- Filialen in bijna alle landen van de wereld (kerkgebouwen)
- met een herkenbaarheid van op grote afstand (kerktoren)
- en een duidelijk jingle (klokken)
- De meest verkochte catalogus ter wereld (bijbel)
- Full time vertegenwoordigers (priesters)
- wekelijkse briefings (misviering)
En toch verliest deze marketingmachine haar klanten…
Hoe dat komt leest u morgen in ‘Pasen (3)’