Over boeken, marketing en kudde

Hopelijk heeft u een binnenkort een aantal dagen vakantie in het verschiet. Misschien vindt u dan zelfs eens de tijd om u lekker ontspannen in een boek te verdiepen. Ik gun het u… 🙂

Heeft u interesse voor marketing, dan zal u wellicht het boek ‘De Conversation Manager’ van Steven Van Belleghem al gelezen hebben. Een must. Vorige week was Steven trouwens een zeer boeiende gastspreker op het jaarlijkse Summer Camp van Indie-group, waar hij zijn visie en ervaringen over de impact van social media toelichtte. Misschien komt het omdat ik die avond in het gezelschap was van Herman Konings (trendwatcher), maar in ieder geval bleef nadien één vraag door mijn hoofd spoken : “Wat drijft mensen om er via facebook, twitter, en andere social media absoluut ‘bij te willen horen..’? We leven toch in een tijdsgeest waar we als individu alle vrijheid hebben. Waarom dan die kuddementaliteit ?

Toeval bestaat niet, en dus viel mijn oog zaterdag in de boekhandel op een lijvig boek : “De ultieme kudde” (auteur Mark Earls). Ik popel van ongeduld om het te lezen. Dit is dan ook mijn tip aan alle marketeers. Verlies geen tijd aan boeken die succesvolle marketingcases toelichten, maar kies eerder voor inzichten in sociale psychologie, antropologie, sociologie, enz… Ze bieden veel meer informatie over het consumentengedrag dan eender welke enquête of marktonderzoek. Ik hoop mij deze zomer nog meer dan vroeger te kunnen verdiepen in de eeuwenoude spelregels van het kuddegedrag. Voor wie twijfelt of dit kuddegedrag nog steeds actueel is : zet uw televisie eens aan, zo’n 5 minuten voor de start van een WK voetbalmatch. Kijk naar de gezichten van die duizenden supporters. Hun volsklied. Hun ploeg. Hun kledij…

De kudde is levendiger dan ooit 🙂

kuddegedrag

Share