Thank God I’m a marketeer…

Voor marketeers zijn het goeie tijden. We leven in een maatschappij waar de verpakking belangrijker is dan de inhoud. Ik zou gelukkig moeten zijn. Als marketeer wel, maar als mens niet. Wat ik ook lees, beluister of bekijk, … alles draait rond emoties. Zeer zelden over inhoud.

Vandaag is ‘wat’ gezegd wordt nauwelijks relevant : wel ‘wie’ het zegt, ‘wanneer’ het gezegd wordt, ‘hoe’ het gezegd wordt, enz… Dat zijn nu precies de zaken waar jan publiek makkelijk zijn mening kan over uitspuwen. Een mening waar niemand iets aan heeft. Durf het niet aan een inhoudelijke vraag terug te stellen of men bekijkt jou als een spelbederver. Probeer het maar eens. Vraag eens tijdens een geanimeerd gesprek over de populaire Leonard wat het woord ‘immanent’ eigenlijk betekent? En als u de sfeer helemaal wil verpesten, vraag dan eens of Leonard  de filosofische of theologische betekenis van immanente gerechtigheid bedoeld zou hebben? Weg sfeer. Weg ‘vrienden’ :-). Natuurlijk vond ik zijn uitspraak ook dom. Maar dan mag je toch ook benieuwd zijn naar de reden voor zo’n uitspraak, en hoe anderen daar inhoudelijk over denken?

Ook politiek zitten we al maanden vast, maar zelden hoor ik een inhoudelijk debat. Di Rupo voelt zich genegeerd. De Wever voelt zich vernederd. So what ? Hoe die mensen zich voelen is toch absoluut niet relevant ? ‘Mietjes’, dat is de stempel die wij dertig jaar geleden voor zo’n gedrag zouden krijgen.

Er is bitter weinig ruimte voor compromis. Noch politiek, noch op de werkvloer, noch in relaties. Ons gevoel liegt niet. Dus hebben we gelijk. Einde. En dit allemaal in een tijd waarbij solidariteit weer zeer belangrijk zou moeten worden. Misschien moet iedereen het boek van Miel Dekeyzer wel eens lezen ‘Vaarwel Welvaart’, om te beseffen hoe ongelooflijk rijkelijk we in dit landje wel leven. Onhoudbaar.

En als emotie dan toch zo belangrijk is, waarom is die dan zo selectief? Vorige week kregen we allen de cijfers zwart op wit : 1 op 6 mensen leeft onder de armoedegrens ! Bij de zelfstandigen is het zelfs 1 op 5. Hallo ? Waar is de verontwaardiging ? Waar zijn de betogingen ?

U voelt het. Ik heb slecht geslapen. Ik heb om mezelf te beschermen nog geen krant opengeslagen. Ik weet trouwens al dat de koppen weer bol van emoties zullen staan. Want emoties verkopen. En kranten worden geleid door marketeers.

Thank God I’m a marketeer 🙁

Share
Tags: