Marketingboy Geert Hoste ?

slimme-marketingboy1

door Sofie Golaszewski (ADAM & Co)

Nadat we de eindejaarsconferentie van Geert Hoste vorig jaar bekeken hadden op tv, wilde mijn man toch ook eens ‘live’ gaan kijken. Zijn mimiek en lichaamsbewegingen zijn op tv vaak zo grappig, dan moet dit live nog meer de moeite zijn… We moesten er op tijd bij zijn, in 1 dag waren de tickets voor zijn 33 shows immers uitverkocht… Gisteren was het zover.

Van bospoeper naar bispoeper, bpost is b-lachelijk, aartsbisschop Léonard die als pyjama een boxershort met lieveheersbeestjes met daarop een t-shirt van Madonna draagt: Geert Hoste triomfeerde met doordachte taalgrapjes. Het ene al wat meliger dan het andere. Daarnaast hakte hij dit jaar keihard in op de kerkelijke en politieke gezagsdragers. Je gaat naar huis met enkele niet mis te verstane statements in je achterhoofd.

Eén daarvan was sterk opgebouwd: niemand verplicht priesters om priester te worden. Zij kiezen hier zelf voor in alle vrijheid en mogen ook in alle vrijheid beslissen om daarbij een witte kraag te dragen of een kruisteken. ‘Maar blijf in godsnaam van onze kinderen af’, waarna een overweldigend applaus de zaal vulde. Bij zijn statements over de politiek zoals over de NVA die als motto ‘Eén volk, één rijk, één De Wever’ zou kunnen gebruiken, werd er minder geapplaudisseerd maar deze gingen toch ook vaak tot op het bot…

Ook al heb ik af en toe heel erg gelachen, toch stapte ik de zaal buiten met een onbehaaglijk gevoel. Die massa mensen in de zaal hebben stuk voor stuk zo’n 30 EUR betaald om te komen luisteren naar grapjes over zaken die al volop aanwezig zijn in de publieke opinie. Geert Hoste had het immers over Colruyt, Apple en Nespresso en over de Kerk, Léonard en Bart De Wever; allemaal ‘merken’ die het laatste jaar veel aandacht hebben gekregen in de media. Toch kan hij iedere avond zo’n 250 mensen boeien met deze onderwerpen en dit 33 avonden lang. Makkelijk verdiend… of toch niet?

Het merk ‘Geert Hoste’ speelt enkel in op wat er leeft onder de mensen en is daardoor enorm succesvol. Van alle gebeurtenissen in 2010, gebruikt hij enkel diegene waarover al gesproken wordt onder ‘de mensen’ en toch betalen al die mensen om hiernaar te komen luisteren…

Moet je als merk dan enkel inspelen op wat er al leeft bij ‘de mensen’ om succesvol te zijn? Of kan je ook succesvol zijn door je unieke karakter en eigenheid in de aandacht te plaatsen en juist iets toe te voegen aan de publieke opinie?

Ik voel me zelf alleszins beter bij dit laatste. Volgend jaar zal ik de eindejaarsconferentie van Geert Hoste dan ook opnieuw op televisie bekijken…

Share