Bang van Social Media ?

Nog al te vaak blijken handelaars/bedrijfsleiders bang te zijn van de effecten van social media. Wat als er slechte commentaar op hun producten of merk afkomt? De focus ligt hierbij dus vooral op de fase na de aankoopbeslissing bij de consument. Tevreden klanten worden gerecruteerd als ambassadeurs van het merk of product, terwijl bij ontevreden klanten de schade voor hun product- of merkimago zo veel mogelijk beperkt wordt.

Nuttig. Maar toegegeven, ik hou ook niet van elk product dat ik aankoop en dat moet toch ook helemaal niet? Net zoals Clo Willaerts (Business Unit Manager – Sanoma Magazines) stelde op het congres van Stichting Marketing (4/12/2010), denk ik bovendien dat social media heel wat meer te bieden hebben. “Voor het eerst in de geschiedenis is het mogelijk om mensen luidop te horen over wat ze overwegen te kopen”. Dit opent een enorme waaier aan beïnvloedingsmogelijkheden voor handelszaken en bedrijven.

Wie volgt kookles? Wie is op zoek naar een nieuwe auto? Welke vrouwen zijn zwanger? Heel interessante info die voor het rapen ligt op social media als Twitter en Facebook.

Clo Willaerts stelt daarbij dat iedere werknemer moet fungeren als antenne om deze signalen te detecteren. Op hun beurt moeten deze signalen dan doorgegeven worden aan het juiste aanspreekpunt die gepast kan reageren.

Ook wij willen zo een aanspreekpunt zijn voor u en houden alvast www.conversity.be in de gaten zodat uw 10.000 fans op Facebook ook effectief iets gaan opbrengen….

Share