Social media anno 2011

Ik ben me volledig aan het verdiepen in de wondere wereld van de social media. Het boek is net aangekomen: ‘De nieuwe regels van social media’ van David Meerman Scott.

9789089650696

1 ding valt me wel op: België is nog niet echt bezig met ‘social media’: er bestaan weinig boeken over, de meeste zijn afkomstig van Nederland, Groot-Brittannië of de Verenigde Staten. Er worden wel seminars georganiseerd maar die worden meestal gegeven door onze Nederlandse buren. Daarmee is veel gezegd: de Nederlandse bedrijven zijn volop aan het inzetten op de social media, ze besteden er veel tijd en geld aan.

In België zien we dat vooral de mediabedrijven, grote winkelketens en politici de social media goed gebruiken. De koplopers van Twitter : Vincent Van Quickenborne #VincentVQ, De Standaard #dsonline, De Allerslimste Mens: #dasm.

De Standaard is nu ook bezig met een onderzoek naar Twitter: Voor de grote internetbedrijven is Twitter miljarden waard. Maar wat betekent de berichtendienst voor u? Twitter het door! Gebruik de hashtag #dankzijtwitter en vul aan met wat u dankzij Twitter allemaal kunt doen.

Kortom, ik denk dat het tijd is dat Belgische ondernemingen inzien dat ‘social media’ er is en gaat blijven. In ieder geval ga ik ervoor zorgen dat de kleine West-Vlaamse KMO’s vertegenwoordigd gaan zijn. We willen mensen zo goed mogelijk informeren maar willen hen ook de mogelijkheid geven om vragen te stellen. Want social media is en blijft nu éénmaal tweerichtingsverkeer.

Share