KNUT-marketing

emo-marketing

Knut, Kai-Mook, … een aantal dierentuinen hebben de voorbije jaren de sterkte van ‘emotie’ als marketingwapen bewezen. De geboorte van een olifantje of een beertje vertederde de harten van de ‘kudde’. De bezoekersaantallen stegen spectaculair. De merchandising zorgde voor extra omzetten. De consument zet graag even zijn ratio opzij om zich te laten meeslepen in een emo-verhaal. Maar er zijn grenzen… De Berlijnse Zoo die haar imago (en omzet) het voorbije jaar spectaculair zag groeien dankzij Knut wordt nu geconfronteerd met een andere zijde van die emotie. De dood van Knutje maakt de Zoo plots heel wat minder sympathiek. Heel wat mensen zijn helemaal niet ‘opgezet’ met het idee dat Knut zal worden ‘opgezet’. Zo was gisteren te horen : “Volgens de fans probeert de dierentuin van Berlijn, die al enorm veel geld verdiende aan de beer met een hele reeks gadgets, nog meer winst uit de dood van het dier te slaan. Ze eisen dan ook een crematie.” Benieuwd naar het vervolg.

Share