De moeilijkste zin

identiteit

Gisterenavond kon ik (alweer) vaststellen hoe moeilijk ‘eenvoud’ is. Tijdens een Mabizz-sessie vroeg ik 9 ondernemende vrouwen om in maximum 5 minuten hun ‘onderneming’ voor te stellen. Ik kreeg heel wat breedvoerige omschrijvingen, maar niemand slaagde er in om haar activiteit in één zin samen te vatten. Nochtans is dit essentieel voor succesvolle communicatie. Aartsmoeilijk. Probeer het zelf maar eens… En als u daarin wel bent geslaagd, stel dan de vraag : “hoe onderscheidend ben ik hiermee…?

Zoeken naar een onderscheidende en vertaalbare identiteit is geen makkelijke klus. Daarom ook gaan veel ondernemers en reclamemakers er liefst aan voorbij. Logo’s en advertenties maken is veel leuker 🙂 Toch moet u die worsteling doorstaan. Als u zelf nog niet in één zin uw zaak kan omschrijven, … hoe kan u dan verwachten dat uw (potentiële) klant dit wél kan…?

Of vindt u het niet belangrijk dat uw ‘identiteit‘ (wat vind ik van mijn zaak) gelijk is met uw ‘imago‘ (wat vinden anderen van mijn zaak)?

Klinkt dit wat te theoretisch? Probeer dan dit trucje : Stel dat u op een receptie bent, en u hoort wat verderop in een groepje de naam van uw onderneming vallen… Waarbij iemand in het groepje reageert en zegt. “Tiens, ik ken die onderneming niet… Wat doen die precies ?”

Welk antwoord hoop je dan dat er gegeven wordt…?

Share