Democratie 2.0

Dat de consument steeds mondiger wordt, weet u als ondernemer al langer. Het valt niet mee om steeds een antwoord te vinden op de diversiteit aan verwachtingen die uw klanten via diverse kanalen ventileren. En toch moet het. Willen of niet. U moet naar hen luisteren, met hen communiceren. Het volstaat niet langer uw boodschap via advertenties te verspreiden. De marketingwereld hanteert hiervoor de mogelijkheden van o.a. het internet en social media. Zoiets heet marketing 2.0. Wie écht vooruitziend is, zit zelfs al in een fase verder : marketing 3.0. Maar daarover later meer…

Mijn aandacht ging dit weekend naar een belangrijk initiatief onder de noemer ‘democratie 2.0’. Ik vind het alvast hoopgevend, en bovendien alweer een bewijs dat ook politici (net als ondernemers) zich ernstige vragen dienen te stellen bij hun traditionele werkwijze :

Je kan zo’n initiatief naïef vinden, en misschien sterft het ook een stille dood. Maar ze proberen op z’n minst voor verandering te zorgen. Ik tekende alvast voor het manifest op www.g1000.org

Share