Winkelbeleving

winkelbeleving

Dat muziek een belangrijke  invloed heeft op winkelbeleving (en dus koopgedrag) weet u wellicht al. Toch stel ik vast dat het een hekel punt blijft in heel wat handelszaken. Medewerkers (verkoopspersoneel) hebben vaak een voorkeur voor hun favoriete radiozender. Niet zo’n goed idee…. Op deze muziekzenders wordt de muziek geregeld afgewisseld met nieuws, reclame, interviews, weerberichten, verkeersproblemen, enz… Onderzoek toont aan dat onze hersenen op een totaal andere manier reageren op muziek dan op stemmen. ‘Irrelevant Speach Effect‘, zo noemen wetenschappers dit fenomeen. Muziek brengt iemand in de juiste ‘sfeer’, maar als onze hersenen gesproken taal horen (ook al is het een onbegrijpelijk Chinees) dan trekt dit -onbewust- sterk onze aandacht. Ons brein probeert de woorden om te zetten in verstaanbare boodschappen. Op die manier verbleken al uw inspanningen om uw klant in de juist ‘koop-stemming’ te brengen.

Het spijt me : radio 1, radio 2, donna, stubru, Q-music… Leuk voor thuis of in de wagen. Niet in uw winkel!

Share