Actief in lokale politiek…?

 

“Is het verstandig om als ondernemer/handelaar actief te zijn in de lokale politiek?” ; een vraag die mij de voorbije weken werd gesteld n.a.v. de lijstvormingen. Moeilijk te beantwoorden natuurlijk.  Nog meer dan bij de vorige verkiezingen zal u blootstaan aan kritiek en verwijten :  het internet en de sociale media zijn nieuwe en belangrijke wapens geworden in de verkiezingsstrijd. Of u het wil of niet : dit beïnvloedt eveneens het imago van uw zaak. Als marketeer raad ik het dan ook eerder af. De strijd via het internet wordt harder en ongelijker.  Zo werd in Kortrijk een lokale politicus snoeihard aangepakt door een actieve maar anonieme blogger die dankzij een vlotte pen heel wat lezers blijft bekoren met zijn (of haar?) vuilspuiterij over iedereen die zich durft te engageren. Niemand weet weet wie hij of zij is. Dergelijke bloggers doen mij denken aan de lafhartige sluipschuiters in Sarajevo. Ze tonen hun gezicht niet. Engageren zich niet. Maar schieten in de rug. U bent weerloos.

Moet u zich daar iets van aantrekken? Tja, aangezien dergelijke blogs de nieuwsgierigheid blijven lokken van heel wat lezers beïnvloeden ze ook uw zoekresultaten op Google. Het is absoluut niet bevorderlijk voor uw imago als op de eerste Google-pagina een reeks lasterlijke beweringen over u te lezen vallen.

Toch is het belangrijk dat er lokale handelaars zijn die durven hun nek uitsteken. Ik heb respect voor elke politicus die zich vanuit een eerlijk en oprecht maatschappelijk engagement verkiesbaar stelt. Zelf durf ik het niet doen. Wie politiek ernstig neemt, stelt zicht geen kandidaat vanwege zijn/haar populariteit en al zeker niet als ‘marketingtool’.  Politiek vraagt in de eerste plaats heel wat kennis, tijd, en kunde. Bovendien moet je intelligent zijn (of toch op z’n minst van jezelf vinden dat je intelligent bent 🙂 ). Ik beantwoord aan geen van beide criteria…

Share