De HELBIG-vraag…

Ik had net een persconferentie achter de rug waar de plannen voor een stadsmarketingverhaal voor Kortrijk werden voorgesteld, en nadien een gastcollege aan de studenten van Howest toen ik ’s namiddags voor een marketingmeeting arriveerde bij Helbig, een dynamisch bedrijf in etaleersystemen (winkelrekskes… :-)). Een goedgevulde dag dus. De meeting zou een opvolging en bijsturing van het uitgetekende marketingplan worden. Dacht ik… Kent u Luc Vermeersch? Hij is de gepassioneerde zaakvoerder van Helbig,  Luc heeft het talent om op een hartelijke manier van die vragen te stellen waarbij elke boer van zijn paard valt. Ik was dus de boer voor vandaag…

Dus begon Luc : “Wat is het doel van deze meeting?”.

Zijn marketingverantwoordelijke Joke antwoordde : “ons actieplan evalueren en bijsturen…”.

Luc : “Wanneer zullen we zeggen dat de meeting geslaagd is? Wanneer zal onze meeting iets opgebracht hebben? Op korte termijn…?”

Ik zal hier natuurlijk de interne keuken van onze marketingstrategie niet uit de doeken doen, maar de vraag van Luc was onthutsend pertinent. We twijfelden geen van allen aan de koers die we reeds enkele maanden varen. De langetermijnstrategie is de juiste. Maar zijn er manieren om ook op korte termijn (binnen de strategie) een snellere ROI te realiseren…?

Het werd een zeer boeiende, intense en zinvolle meeting. Mét concrete acties. Zelfs nieuwe inzichten.

Waarom schrijf ik u dit verhaal? Omdat het alweer het een zoveelste bewijs is dat het belangrijker is om eerst de juiste vragen te stellen, dan wel snel naar oplossingen te zoeken.

Benieuwd om Luc, Joke en het hele team te leren kennen? Schrijf dan hier in voor het HELBIG CAFE van 30 mei. Gastspreker is trendwatcher Herman Konings. Thema : winkelbeleving.

Share