Er is nog toekomst voor kranten en magazines

Vandaag las ik in De Standaard een boeiend artikel door Fons Van Dijck. De verkoop van het jongerenblad ‘JOEPIE’ is met 5,6 % gestegen. Tiens, die lezers van JOEPIE zijn dat niet die pubers die opgroeiden met een smartphone naast hun fopspeen? Die jongens en meisjes die maandelijks zo’n 2000 sms versturen, en verknocht zijn aan Facebook, You Tube, enz… En dan toch nog DE JOEPIE lezen? Mocht het om lezersgedrag bij volwassenen gaan dan zouden we dit verklaren vanuit een vleugje nostalgie. Je weet wel : die goeie ouwe tijd. Maar bij jongeren? Het stemt tot nadenken… Blijkbaar vinden ook zij het leuk om uit te kijken naar die ene dag in de week (dinsdag?) waarop die nieuwe Joepie in de rekken ligt. Ze offeren graag een stukje zakgeld op om in een ouderwets medium te bladeren en de geur van verse inkt te ervaren. Is dat zo vreemd? Ook ik geniet elke ochtend om 6.30 u van mijn échte krant en verheug me telkens weer naar het weekend om me enkele uren in de zetel te

kunnen nestelen met mijn kranten en magazines. En nee, het is niet vreemd. Onze pc’s, tablets, smartphones maken in grote mate deel uit van ons professioneel leven. Het zijn dus ook in belangrijke mate ‘werktuigen’. Ook voor studenten die hun schooltaken vaak niet kunnen uitvoeren zonder het gebruik van internet, smartschool, enz.. Ontspannen met een werktuig in de hand is nog nooit populair geweest. En zal het wellicht nooit worden. Er is nog toekomst voor kranten en magazines.

Share