Hou voeling met uw markt

Iemand waarschuwde me ooit dat er 4 manieren zijn om een ondernemer te misleiden: leugens, grote leugens, flagrante leugens, en …. statistieken. Met statistieken kan je namelijk alles bewijzen. Ik heb dan ook een natuurlijke achterdocht gekweekt voor marktonderzoeken, enquêtes, enz… Zeker als het gaat om het meten van consumentengedrag zijn bevragingen weinig relevant (afhankelijk van de vraagstelling). We proberen immers rationele antwoorden te geven op emotionele handelingen. Gevaarlijk…

Bovendien vertonen marketeers al eens de neiging om de resultaten bij te kleuren. Data-massage heet dat dan. Dat marketeers en ondernemers zich hier durven aan vergrijpen is op zich al erg, maar wanneer ik vandaag in De Standaard lees dat een universiteitsprofessor nu ook toegeeft dat hij aan data-massage doet, dan verdwijnt mijn laatste stukje hoop…

Mijn advies aan elke KMO : probeer zelf zo goed mogelijk ‘voeling’ te houden met uw markt en met uw klanten. Neem af en toe de tijd om ‘zomaar’ op verkenning te gaan. Met een open vizier. Stel vragen, luister naar de antwoorden, maar zoek vooral naar de ‘emotionele’ drijfveren. En onthou : statistieken zeggen in het beste geval iets over het verleden, maar zelden iets over de toekomst.

Share