De FRUSTRATIEkaart…

Uw toekomst in een doosje… Zo doopte ik het nieuwe concept waarmee ik de marketingaanpak van organisaties analyseer en bijstuur. Met oog voor eenvoud natuurlijk :-). Op een laagdrempelige en ontspannen manier komen alle aspecten van hedendaagse marketing en communicatie aan bod, terwijl onbewust een SWOT in kaart wordt gebracht. Zo passeerden de voorbije weken enkele handelaars, KMO’s, en zelfs twee scholen de revue. Zeer boeiend.

In het ‘kaartspel’ – want daar lijkt het wel op – zijn er enkele kaarten die keer op keer tot zeer boeiende getuigenissen leiden. Zo is er de ‘FRUSTRATIEkaart’. Wie deze kaart trekt, start meestal heel aarzelend om daarna (mits een beetje peuteren) zeer fundamentele ergernissen op te biechten. Ik heb het gevoel dat het bespreken van deze frustraties op een moment dat er geen directe aanleiding toe is, zorgt voor een grote luister- en oplossingsbereidheid bij de overige deelnemers. In normale omstandigheden komen frustraties pas boven op momenten van conflicten, en wint de emotie het vaak van het verstand. Hier niet. Ik merk steeds begrip, empathie, en meestal leidt dit zelfs zeer snel tot mogelijke oplossingen.

Misschien moet ik mijn ‘kaartspel’ dringend naar enkele politici, vakbondsleiders en ondernemers sturen?

Ik ben het dan ook volmondig eens met wat Rudi De Kerpel vandaag in De Standaard schrijft. Lees hier.

 

Share