One night stand…?

Vaak wachten ondernemers tot het ‘vijf voor twaalf’ is vooraleer extern advies in te winnen. Het lijkt wel alsof ze hopen dat marketeers enkele trucjes uit hun hoed kunnen toveren om op korte termijn hun omzet spectaculair te laten stijgen. Da’s een gevaarlijke denkwijze. Agressieve verkoopstunts zijn geen goeie basis voor een duurzame klantenrelatie.

Toen ik vorige week gevraagd werd om een aantal studenten op een eenvoudige manier de term ‘marketing’ uit te leggen maakte ik de link naar hun uitgaansleven. Je kan namelijk op zoek gaan naar ofwel een one-night-stand, ofwel een langdurige relatie. De aanpak is totaal anders. In het eerste geval zal je vooral op alle mogelijk manieren proberen te ‘verleiden’, in het tweede geval probeer je een zo eerlijk mogelijk beeld van jezelf te geven waarbij je je beste troeven het meest uitspeelt… Hoe dan ook : de tweede benadering vraagt weliswaar wat meer tijd, ze biedt echter het meest kans op een duurzame relatie. En daar draait het om. Zeker in marketing. Wacht dus niet tot het vijf voor twaalf is om iets aan uw dalende omzetcijfer te doen. Want dan kan ik niets voor u betekenen… Kies voor de duurzame aanpak.

Share