Philip Kotler

Philip Kotler was vrijdag in het land… Nog steeds wordt hij door veel marketers als ‘god’ beschouwd. Zelf heb ik heel veel respect voor de man (inmiddels 81 jaar), maar ik dweep er absoluut niet mee. Integendeel : zijn marketingvisie is m.i. te veel gericht op grote bedrijven en organisaties en houdt te weinig rekening met de buik van de (KMO)-ondernemer. En geloof me…. : die buik is zeker in Vlaanderen nog steeds een niet te negeren drijfveer…

Vandaag beweert Kotler onder meer dat er in de toekomst geen retailers meer zullen zijn… De consument zal weliswaar nog af en toe naar belevingswinkels/showrooms stappen, maar hun aankoop vervolgens via het internet regelen. Een somber toekomstbeeld… Ik denkt dat Kotler hier iets te makkelijk voorbij gaat aan een belangrijke behoefte van die consument : directe bevrediging. “I want it. And I want it now“. Zal het aantal retailers dalen? Zeker. Zullen ze volledig verdwijnen? Nee. Zullen ze er anders uit zien? Absoluut!

Share