Uw belastingsbrief : een marketingtool?

Starbucks, Google, Amazon… Deze multinationals probeerden gisteren stotterend voor de Briste commisie te verdedigen waarom ze zo weinig (lees : GEEN) vennootschapsbelasting betalen. “Het is misschien niet onwettig, het is op z’n minst immoreel“, zo werd hen verweten. Tja… Wie als bedrijf claimt ‘maatschappelijk verantwoord’ te ondernemen moet dit natuurlijk ook hard kunnen maken. Door via fiscale spitstechnologie en allerhande constructies uw eigen financiële maatschappelijke bijdrage volledig te ontwijken, maak je je zeker niet populair. Zeker in tijden van crisis en besparingen zal de consument dit strenger beoordelen.

Zo viel het me vorige week op dat een KMO-ondernemer bij zijn bedrijfsvoorstelling, niet alleen de positieve evolutie van zijn CO2-reductie en toenemende tewerkstelling toelichtte, maar eveneens aantoonde hoe veel meer belastingen hij de voorbije 3 jaar in eigen land kon betalen. Door de toegevoegde waarde (productie) naar België te verleggen, waren er minder vervuilende vrachtwagens op de weg, steeg de lokale werkgelegenheid, behaalde hij meer winst, én kon hij dus meer belasting betalen… En daar was hij fier op. Deze ondernemer had naar eigen zeggen de wereld afgereisd en beklemtoonde : België is het beste land ter wereld om te ondernemen…

Alweer het bewijs dat Belgische KMO het hart is van onze economie. Letterlijk en figuurlijk…

Share