Waarom de tandarts uw haar niet knipt…

Ooit eens bij nagedacht ? Stel je voor dat bij uw jaarlijkse gebitscontrole uw tandarts de vraag stelt : moet ik  ook tegelijk uw haar niet knippen ?

En waarom niet ? U zit al in een aanpasbare comfortabele zetel. Het enige wat de tandarts nog extra nodig heeft is een wasbak, een kam, een schaar en een haardroger. En u spaart heel wat tijd. Extra toegevoegde waarde ?

Nonsens natuurlijk. Net zoals uw kapper niet plotseling aan uw kiezen moet gaan friemelen. U vertrouwt op het vakmanschap van beiden. Afzonderlijk.

Ik geef dit voorbeeld omdat ik vaststel dat heel wat ondernemers en marketeers een loopje nemen met de term ‘toegevoegde waarde’. Zo worden fotografen plots ook grafische vormgevers, drukkerijen worden tegelijk reclameburo’s. Reclameburo’s worden plots ook marketeers… Zo willen ze het voor hun klanten (zogezegd) gemakkelijker maken : slechts één contactpersoon voor al hun communicatie. Eigenlijk willen ze alleen maar groter worden… Het gevolg van deze ‘versoeping’ is dat ze steeds minder specialist zijn in één vakdomein. Hun kwaliteit en geloofwaardigheid neemt af. Bovendien stijgen hun overheadskosten, en die moeten worden doorgerekend aan de klant. Foute boel dus. Het voorbeeld uit de communicatiesector verspreidt zich ondertussen over heel wat andere sectoren.

De boodschap is : DURF KIEZEN. Probeer de beste te zijn op één terrein, en laat u niet zomaar verleiden door plotselinge ‘kansen’.

Doe je dit toch, probeer dan beide activiteiten zoveel mogelijk te scheiden : een eigen missie, een eigen identiteit en huisstijl, enz…

Share