Bent u een ‘ local hero…? ‘

‘Local heroes’, (lokale helden) zo worden ze genoemd. En in Vlaanderen zijn er heel wat. Het zijn plaatselijke, familiale winkels die stand houden tegen de invasie van winkelketens en het internet. Ze zijn het levende bewijs dat marketing meer is dan de optelsom van prijs, plaats, product en promotie. Ze tonen tegelijk aan dat er wel nog een toekomst is voor de fysieke winkel. Heel wat consumenten kopen liever een product bij iemand die ze ‘kennen’. Een zaak ‘van bij ons’, uit de eigen gemeente, schept vertrouwen. En zeker wanneer de zaakvoerders zich ook engageren in het lokale verenigingsleven kunnen ze genieten van die belangrijke ‘gun-factor’. De lokale klant gunt zijn lokale handelaar graag een verkoop, ook al bestaat de kans dat hij hetzelfde product ergens elders iets goedkoper kan vinden.

Vorige week leerde ik dat ook grote ketens dit ervaren. Blijkbaar is de omzet van Carrefour in Charleroi meer dan dubbel zo groot als in andere steden. De reden? De familie Mestdagh startte haar activiteiten in Charleroi, en is er nog steeds zeer present. Dat wordt gewaardeerd.

En u? Bent u reeds een ‘local hero’?

 

Share