Sponsoring. Daar zijn ze weer…

U herkent het scenario vast wel : de plaatselijke toneelvereniging, sportclub of jeugdbeweging die één keer per jaar bij u langs komt bedelen om wat ‘sponsoring’ voor hun activiteit. Toegegeven, het gaat telkens om kleinere bedragen, maar wanneer u op het einde van het jaar de optelsom maakt, schrikt u toch wel even van uw totale sponsoringbudget. En wat brengt het op? De naamsvermelding op affiches en tickets doet vaak meer kwaad dan goed. Afschaffen dus?

Opgepast. Zo eenvoudig is het niet. Zeker wanneer u een ‘local hero‘ bent, wordt van u ook verwacht dat u het sociale leven in uw directe omgeving een hart onder de riem steekt. Vaak willen de verenigingen u wel meer ‘return’ bieden, maar weten ze niet hoe. Doe dan ook zelf enkele voorstellen. Bijvoorbeeld :

Maak een ‘roll up’ (niet duur, en heel practisch) met een leuke en eenvoudige boodschap, speciaal voor dergelijke activiteiten,  en vraag aan de organisatoren dat deze wordt opgezet aan het tafeltje waar de drankbonnen worden verkocht (daar is de grootste zichtbaarheid :-)) Op die manier worden alle aanwezigen er aan herinnerd dat u hun evenement steunt. Dit zorgt voor sympathie en verhoogt uw ‘gun-factor’.

Sponsort u een sportclub of andere vereniging durf dan een ledenlijst te vragen, en stuur elk lid een vriendelijke brief waarin u hen als buur en sportliefhebber een succesvol seizoen toewenst. Eventueel kan u daar een speciale kortingskaart aan toevoegen, maar maak uw brief niet te commercieel. Krijgt u ook de e-mailadressen? Dan is het toch een kleine moeite om die in een Outlookmapje te verzamelen en na elke gewonnen match een kort mailtje te sturen : “Proficiat met jullie overwinning gisteren!”

Het zijn dergelijke kleine inspanningen die van uw ‘verplichte’ sponsoring ook een krachtig marketing-instrument kunnen maken.

Share