(Wanneer) rendeert uw advertentie?

Zou mijn omzet hoger zijn geweest indien ik deze maand wat extra had geadverteerd?” Het is een terechte vraag van een handelaar aan een marketingadviseur. Maar om eerlijk te zijn : ik moet het antwoord schuldig blijven. Twintig jaar marketingervaring, waarvan de laatste 10 jaar heel veel diverse sectoren, winkels, regio’s…. Ik zou het dus kunnen weten. Maar helaas. Adverteren en garanderen, de woorden rijmen wel, maar daar houdt het dan ook mee op.

Wat ik wel met zekerheid kan stellen is dat wie helemaal niet adverteert, niet succesvol blijft.

Veel belangrijker dan de frequentie van het adverteren is in de eerste plaats het kiezen van de juiste boodschap (uw onderscheidend verhaal), de juiste en herkenbare uitstraling (lay-out), en de juiste media-mix. Die eerste 2  (boodschap en uitstraling)  kan je mits een goede en professionele aanpak perfect realiseren. De laatste (media-mix) is de moeilijkste. Het is een kwestie van zoeken, durven, proberen en evalueren. En een portie geluk…

 

Share