KMO : Behoud versus verandering

Dankzij mijn ‘Future-in-a-Box‘-concept krijg ik niet alleen zeer snel een perfect totaalbeeld van de sterktes, zwaktes en uitdagingen  van een bedrijf, ik kan bovendien ook stilaan vergelijkingen gaan maken met andere ondernemingen.

Heel veel KMO’s worstelen met het maken van de juiste keuzes. Zeker op vlak van marketing en innovatie. Bijna altijd heb je te maken met 2 stromingen. Enerzijds is er het kamp van het ‘behoud’, anderzijds het kamp van de ‘verandering’. In het kamp van de verandering zitten steevast de ‘top’ (eigenaar/zaakvoerder) én de ‘gewone’ medewerkers. Zij zijn er meestal van overtuigd dat ze zich sneller moeten aanpassen aan de nieuwe economische kansen en bedreigingen, en zijn bereid hier inspanningen voor te leveren. In het kamp van het behoud bevinden zich haast altijd de leden van het (midden)kader… Toeval? Vaak nemen zij een defensieve houding aan. Ze voelen zich blijkbaar bedreigd, vermoedelijk eerder vanuit persoonlijke motieven dan wel rationele. De kunst (leiderschap) is om de kwaliteiten van beide kampen inzetbaar te maken en te streven naar een ideale mix van ervaring en dynamiek. Het kan. Mits een duidelijke toekomststrategie en marketingplan. En da’s mijn dada natuurlijk 🙂

 

Share