Zalando zever…

Sorry voor deze weinig respectvolle titel. Maar wanneer Oliver Samwer, oprichter van de succesvolle Zalando webshop orakelt dat 80 procent van de fysieke winkels gedoemd is om te verdwijnen, dan is het woord ‘zever’ op zijn plaats 🙂 Hij deed de uitspraak tijdens een congres in Müllheim, enkele weken geleden.

Natuurlijk staat de toekomst van de fysieke winkel onder druk. Dat kan niemand negeren. En ja, een pak winkels is gedoemd te verdwijnen. Maar voor wie bereid is te evolueren en te investeren in de toekomst, is nog héél wat mogelijk. De consument (of beter : consumens) is in tegenstelling tot de computer, géén binair denkende machine. Gelukkig maar. Een voorbeeld : ooit al eens afgevraagd waarom duizenden mensen op Pasen hun knusse huis verlaten om de Ronde van Vlaanderen ergens ‘live’ mee te maken? Nochtans, …. je kunt de koers nergens beter volgen dan op televisie. Gratis. Toch kiezen ze ervoor om zich tussen de mensenmassa te wringen, om dan in een flits een kudde onherkenbare renners voorbij te zien denderen. Waarom? Voor de sfeer.

De televisie is voor de sport nooit een concurrent geweest. Integendeel. Hij maakte sommige sporten populairder dan ooit. Ook met het internet moeten we op zoek naar een nieuw evenwicht. Niemand kan voorspellen hoe die toekomst er uit zal zien, maar één ding is zeker : beleving, deskundigheid, en klantvriendelijkheid zullen steeds waardevoller worden. Zonder twijfel. En ja, dit is voor heel wat fysieke winkels nog een belangrijk werkpunt.

PS : misschien moet iemand Zalando eens influisteren dat ook hun werknemers ‘mensen’ zijn, en geen ‘binair denkende machines…’. Lees hier : Moderne slavernij bij Zalando.

Share