De grootste verliezers

Eigenaardig toch. Sommige bedrijven en handelszaken lijken geen last te hebben van de crisis. In tegendeel. Ik kan niet anders dan vaststellen dat ondernemers die de voorbije jaren consequent investeerden in het communiceren van hun kwaliteiten en zich met inhoudelijke argumenten durfden onderscheiden van hun concurrenten, hier nu de vruchten van plukken.

De grootste verliezers zijn diegenen die zich de voorbije jaren hoofdzakelijk verdedigden door prijsverlagingen en promoties. Vaak beseften ze niet dat ze op die manier een nieuw publiek van ‘prijs’-kopers aanboorden. Het is precies deze doelgroep die in tijden van crisis de geldbeugel dicht houdt. De kwaliteitszoeker doet dit veel minder.

Nog erger is echter dat de drang naar ‘steeds goedkoper’ ook de weg naar misbruik in de hand werkt. Enkele weken geleden was er reeds het voorbeeld van Zalando, de voorbije dagen kwam ook het populaire Zara (alweer) in opspraak vanwege kinderarbeid… Eerst het gebruik van giftige stoffen in de kledij, nu kinderarbeid… Het ziet er naar uit dat vooral het milieu en de kinderen de allergrootste verliezers zijn… En niet alleen in de kledingsector.

Share