Ik ben een vervelende vent…

Het is voor reclamebureaus niet altijd even plezierig om met een marketeer samen te werken. Ik ben me daar bewust van. De reden hiervoor is onze andere denkwijze. Reclamejongens zijn meesters in het bedenken van originele concepten. Ze komen spitsvondig uit de hoek, soms spectaculair, soms humoristisch, en met een grote aandacht voor vormgeving en typografie. Zo hoort het. Ik heb al prachtige meesterwerkjes gezien. Echte kunststukjes zelfs… waar ik echter niets mee kan aanvangen. Jammer.  Al te vaak gaan reclamemensen zo op in hun creativiteit dat ze de werkelijke boodschap uit het oog verliezen. En dan is het als marketeer geen leuke opdracht om hun ‘meesterwerkje’ naar de prullenmand te verwijzen. Dan ben ik een vervelende vent…

Hoe komt dat? Voor een marketeer geldt maar één wet : hoe krijg ik een product of dienst op de meest doeltreffende manier bij de juiste doelgroep. De marketeer is zelden gelukkig met een ‘wauw’-effect op korte termijn, maar denkt op lange termijn. Hij denkt in cijfers en marktaandeel. De marketeer vertrekt vanuit een weloverwogen, onderscheidend verhaal dat door herhaling, herhaling en herhaling voor een herkenbare identiteit zorgt. Reclame is een middel. Geen doel.

En toch is ook de beste marketeer waardeloos wanneer hij geen beroep kan doen op goeie reclamemakers en grafici die zijn verhaal perfect weten te ‘vertalen’. Een gedwongen huwelijk :-).

Share