What’s in a word…? Meer dan je denkt.

Beleving zit in een klein hoekje. Het is niet alleen een subtiele mix van licht, geur, muziek, architectuur enz… Ook het juiste woord op de juiste plaats maakt deel uit van een bijzondere beleving. Vaak plaatst men boven de ingang van een winkel of kantoor het woord ‘ingang’. Logisch, op die manier hoeft de klant niet op zoek te gaan naar de juiste deur. Maar wat als je ‘ingang’ vervangt door ‘welkom’? Het aantal letters blijft gelijk, de boodschap is even duidelijk, maar het woord ‘welkom’ klinkt veel hartelijker. De drempel om hier binnen te stappen is een pak lager. Ook dit is beleving.

Even subtiel maar knap is de beslissing van Colruyt om haar huismerken voortaan ‘THUISmerken’ te noemen. Zo staat vandaag in De Standaard te lezen : “…Opvallend is dat Colruyt Boni omschrijft als een ‘thuismerk’ en niet een huismerk. ‘Ik vind de term huismerk te koud. Boni moet de band met de klanten ondersteunen. Als mensen hun kast opentrekken en er Boni-producten zien staan, moeten ze het gevoel hebben van ‘ik ben thuis’, aldus Colruyt. Vertrouwen en duurzaamheid zijn andere associaties die Colruyt erbij haalt…” Aldus Frans Colruyt.

Op die manier verlegt Colruyt de gevoelswaarde naar de huiskamer van de klant. Slim. Kostprijs : nul euro. What’s in a word…

Share